Handelsbetingelser

Vi glæder os til at samarbejde med dig!

Her er vores betingelser for samarbejdet.

Når du handler med Konferenceguiden, Rasmus MP og Karen Dich, så er det juridisk set følgende firma, du handler med:

Mr. Podcast ApS

Vermlandsgade 70, st.tv

2300 København S

Tlf: 50104034

CVR: 43393162

Aftale

En aftale anses for indgået, når den mundtligt eller skriftligt er blevet bekræftet. En aftale anses også for bekræftet, hvis kunden vælger at fortsætte opgaven med os efter fremsat tilbud.

En aftale vil som udgangspunkt indeholde informationer om honorar samt tidspunkt for arrangement eller levering. En aftale skitserer normalt også, hvad der er vores ansvar, og hvad der er kundens ansvar. Herunder fx hvor meget forberedelse kunden har valgt.

Hvis dette ikke er skitseret, så gælder det, at kunden har ret til et enkelt formøde af max en times varighed i Københavns Kommune eller online, og at vores forberedelse blot skal være lavet inden arrangementets start.

Transport, mad og overnatning

Hvis ikke andet er skitseret i aftalen, gælder det, at kunden sørger for et måltid ved arrangementer over 3½ timer og to måltider ved arrangementer over 7 timer pr dag samt for transport - typisk offentlig transport, men vi kan også vælge at bruge leje- eller delebil. Alle udgifter til transport vil kunne dokumenteres efterfølgende.

Sidst så gælder det, at kunden også betaler for rimelig overnatning i enkeltværelse tæt på arrangementet i tilfælde af, at et opslag på Rejseplanen viser, at det ikke er muligt at være tilbage på firmaets adresse efter arrangementet inden klokken 23.00 eller fremme til arrangementet til aftalt tid ved afgang fra firmaets adresse efter klokken 8.00.

Markedsføring

Det er tilladt at bruge den eventuelt aftale konferenciers navn, titel, beskrivelse og billede i jeres markedsføring. Navn, titel og beskrivelse skal være angivet nøjagtigt som på hjemmesiden for at kunne blive brugt uden yderligere godkendelse, men hvis I gerne vil skrive noget andet, så skriv endelig til os for at få godkendt en tekst.

Kunden må kun bruge billeder fra vores billedbank her: https://photos.app.goo.gl/CLvtf3CbuPXbJ1vm8 Billederne skal altid krediteres fotografen. Du kan se navnet på fotografen ved at trykke på billedet og så ikonet for Info øverst i højre hjørne. Hvis ikke andet er angivet der, så er fotografen Stine Tidsvilde.

Billederne må gerne beskæres, tilføjes farvefiltre (fx sort/hvid) og få fjernet hele baggrunden, men al anden redigering og sammensætning med andre billeder skal godkendes af os.

Planlægning og rådgivning

Hvis kunden har hyret os til planlægning og rådgivning i forbindelse med et arrangement, så gælder det, at arbejdet kan faktureres, når det er færdiggjort og ikke først, når arrangementet er afholdt.

Typisk vil det fremgå af det fremsendte tilbud, hvornår opgaven anses for at være fuldført, men hvis ikke, så gælder det i forbindelse med rådgivning, at alene deltagelse i planlægningen anses for at være fuldført arbejde - uanset hvor mange eller få idéer, kunden vælger at bruge. I forbindelse med planlægning så gælder det, at arbejdet er fuldført, når der ligger en plan, som kunden vil kunne eksekvere på.

Fortrydelsesret og aflysning fra kundens side

Kunden har mulighed for at aflyse arrangementet eller fortryde aftalen efter følgende betingelser:

- Mere end 90 dage før: Ingen beregning.

- Mere end 45 dage før: 50% af honoraret.

- Mere end 30 dage før: 75% af honoraret.

- 30 dage eller mindre før: Hele honoraret.

En aftale kan dog kun ophæves uden beregning, hvis opgaven ikke er påbegyndt fra vores side. Hvis opgavens natur kræver det, eller kunden forlanger det, så starter vi gerne på opgaven mere end 90 dage før arrangementet. I så fald bortfalder fortrydelsesretten uden beregning ved arbejdets start. I stedet gælder betingelserne for aflysning mere end 45 dage før arrangementet.

I forbindelse med fx rådgivning og planlægning, hvor der er angivet en leveringsdato, regnes der ikke fra arrangementets dato men fra leveringsdatoen.

Ændring af dato

Hvis datoen for arrangementet eller leveringen bliver ændret af kunden, så anses det juridisk set som en aflysning efter betingelserne for fortrydelsesret. Men vi vil gøre, hvad vi kan for at få det til at lykkes med den nye dato.

Hvis det ikke lykkes at finde en dato, der er tilfredsstillende for begge parter, så bliver betaling opkrævet ud fra reglerne for aflysning fra kundens side.

Hvis det lykkes at finde en ny dato, så vil betalingen for arrangementet eller leveringen blive opkrævet ud fra den oprindelige dato - afhængigt af hvor tæt på arrangementet eller leveringens dato, datoen er blevet flyttet jf. betingelserne for fortrydelsesret.

Eksempel: Hvis arrangementet skulle have været den 20., men er blevet flyttet den 10. i måneden før, så har vi ret til at opkræve 75 procent af honoraret på den oprindelige dato og de sidste 25 procent på den nye dato.

Hvis der er aftalt flere datoer, så er den første dato i rækken gældende. Som udgangspunkt vil hele det aftalte honorar blive opkrævet på den første dato, men det er muligt at aftale en opkrævning efter hver dato. Dette vil i så fald fremgå eksplicit af vores aftale.

Ændring i aftalen fra kundens side

Hvis kunden ændrer i aftalen - herunder har brug for mere forberedelse end aftalt - så har vi ret til at aflyse efter betingelserne for aflysning fra kundens side. Almindeligvis vil et nyt tilbud blive fremsendt, og kunden har valget mellem aflysning, den oprindelige aftale eller det nye tilbud.

Som udgangspunkt gælder det nye tilbud, når det er fremsendt, hvilket betyder, at kunden har pligt til eksplicit at gøre opmærksom på, hvis dette ikke er tilfældet.

Hvis kunden er skyld i, at en opgave ikke kan udføres helt eller delvist - fx på grund af manglende informationer fra kunden - så vil vi stadig være berettiget til fuld betaling for opgaven.

Levering

Hvis aftalen indeholder konkrete deadlines, leveringsdatoer og andre krav, så gør vi vores ypperste for at leve op til dem. En sjælden gang imellem oplever vi dog, at der kan være faktorer, der gør, at de ikke kan opfyldes. Dette giver ikke kunden ret til kompensation eller aflysning uden beregning.

Sygdom, force majeur og forsinkelser

I ekstreme tilfælde af sygdom eller force majeur fra vores side, så har vi mulighed for at sende en anden til arrangementet end først aftalt. I dette tilfælde anses aftalen som overholdt fra vores side, og kunden har ikke ret til kompensation.

I tilfælde af forsinkelser grundet trafikken vil kunden ikke være berettiget til kompensation eller aflysning uden beregning. Kunden vil typisk inden arrangementet blive informeret om valgt rejseplan og rute, og har dermed accepteret risikoen ved valget, men hvis dette mod forventning ikke er sket, så gælder betingelserne stadig.

Vi gør alt, hvad vi kan for at komme frem til tiden, og vi går ud fra, at dette er en prioritet for kunden, hvorfor eventuelle dokumenterbare ekstra udgifter til fx taxa, fly og billeje i den forbindelse vil blive betalt af kunden.

Hvis det er fysisk umuligt at nå frem til arrangementet, så gælder betingelserne for aflysning, hvor forarbejdet er lavet. I det tilfælde vil vi gøre alt, hvad vi kan, for at kunden selv kan køre arrangementet.

Aflysning fra vores side

Vi har ret til at aflyse op til arrangementets start. Hvis vi aflyser, så er det almindeligvis uden beregning for kunden. Til beroligelse kan vi nævne, at dette aldrig er sket, og at vi sætter en ære i at holde vores aftaler.

I tilfælde hvor kunden har mulighed for at bruge vores forarbejde, så opkræver vi betaling for forarbejdet. Det gælder eksempelvis, hvis kunden har fået tilsendt et udkast til et manuskript, tidsplan eller drejebog for arrangementet. Forarbejdet takseres efter reglerne for aflysning fra kundens side minus 25 procent.

Ændring af betingelser

Vi forbeholder os retten til at ændre disse betingelser uden varsel. Ved fremsendelse af tilbud og indgåelse af aftale, så gælder betingelserne, der var gældende, da tilbuddet blev fremsendt.

Hvis der er tvivl om, hvilke betingelser der var gældende på tidspunktet for indgåelse af aftalen, så kan du altid skrive til [email protected] for at få tilsendt den korrekte version af betingelserne.

Betaling

Alle beløb oplyst i fx telefonsamtaler, sms'er, mails og eventuelt på hjemmesiden er i danske kroner og uden moms, hvis ikke andet er angivet.

Vi accepterer bankoverførsel som betaling. Der er ingen transaktionsgebyrer. Betalingsfristen er altid datoen for arrangementet eller leveringen plus 7 dage.

Hvis kundens faktureringssystem ikke kan arbejde med den frist, så er det muligt at aftale en længere betalingsfrist. Hvis ikke andet er eksplicit aftalt, så vil betalingen for den forlængede betalingsfrist være lig betingelserne for sen betaling. Dog vil en eventuel rente for sen betaling først begynde at blive tilskrevet dagen efter betalingsfristen på fakturaen.

Sen betaling

Følgende betingelser gælder for betaling:

- Indenfor 7 dage efter arrangementet: Intet gebyr

- Indenfor en måned efter arrangementet: Gebyr på 1.000 kroner.

- Derfra tilskrives et gebyr på 1.000 kroner plus rente på 5 procent af hele fakturabeløbet pr. påbegyndt måned.

En måned beregnes ud fra datoen på arrangementet, sådan at tilskrivningen af gebyrer og renter altid sker den dato i måneden, arrangementet blev afholdt. Hvis arrangementet blev afholdt på en dato, som ikke findes den efterfølgende måned, så bliver renter og gebyrer tilskrevet den dato inden, der er tættest på.

Eksempler: Hvis arrangementet blev afholdt den 5., så bliver gebyrer og renter tilskrevet den 5. i måneden efter. Hvis arrangementet blev afholdt den 31., så bliver gebyrer og renter tilskrevet den 30. i måneden efter.

Selvom vi ikke har fremsendt en ny faktura, anses gebyrer og renter stadig for at være tilskrevet rettidigt. En regning anses ikke for at være betalt, før alle gebyrer og renter er betalt jf. disse betingelser. Derfor bliver yderligere gebyrer og renter tilskrevet af hele fakturabeløbet frem til hele regningen er betalt - uanset eventuelle delbetalinger.

Moms

Vi kan både levere momspligtige og momsfritagede ydelser. Momsfritagede ydelser inkluderer journalistik og visse former for undervisning. Momspligtige ydelser er groft sagt resten - herunder PR, kommunikation, rådgivning og planlægning.

Normalt vil vores ydelser være momspligtige, men visse former for debatmoderation og undervisning kan være fritaget. Det gælder fx, når vores beværtning af et arrangement kan betegnes som uafhængig journalistik.

Det betyder i praksis, at vi er hyret til at bestemme indholdet af debatten. Manuskripter kan gennemses, men vi har det sidste ord i forhold til indholdet. Desuden vil du som kunde være forpligtet til at bekræfte dette over for skattemyndighederne, hvis de skulle spørge. Hvis du mod forventning ikke gør det, så vil vi opkræve moms på efterbevilling.

Hvis vi ikke har talt om det, inden aftalens indgåelse, så er vores ydelser momspligtige. Momsfritagede ydelser vil eksplicit fremgå af vores aftale.

Data

Vi behandler person- og kundedata jf. vores persondata- og cookiepolitik.

Tvister

Hvis der opstår tvister inden arrangementet, så forsøger vi at løse dem på bedste og mest konstruktive vis. Hvis de ikke kan løses, så kan både vi og kunden ophæve aftalen efter disse betingelser.

Klagemuligheder

Kontakt [email protected] for klager. Vi har en måned til at svare på eventuelle klager.

Når du handler med os, så er du at betragte som erhvervsdrivende - uanset om du har et CVR-nummer eller ej. Derfor vil du ikke kunne bruge det offentlige klagesystem for privatpersoner, når du handler med os.

Disse betingelser er senest ændret og trådt i kraft i november 2023.